THE BEST THING ABOUT LIFE IS LEARNING.

Saturday 21 July 2012

Pertandingan Bahas, 3 in 1

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua baik yang tua mahupun yang muda!!!

Saya menulis kepada anda dalam keadaan hujan yang kesejukannya mencengkam jiwa.Petir mahupun guruh tidak akan menghalang jari ini dari menulis entri bagi tatapan semua *poyo sungguh*

Baiklah, sesuai dengan tajuk kita pada hari ini saya ingin berkongsi sedikit pengalaman bersama dengan anda mengenai bahas. Sudah pasti kita pernah dengar akan bahas dan ada sesetengah dari kita yang mempunyai stigma ataupun persepsi bahawa bahas ini merupakan satu medan yang kejam dimana kawan jadi lawan dan terserlahlah sifat rakus manusia.

He.he,he.Bagi saya secara peribadi, bahas merupakan medium yang paling sesuai bagi seseorang untuk menajamkan fikiran,melatih diri untuk berfikir secara spontan, memberi ruang kepada kita untuk bercakap dengan intonasi yang berbeza dan juga..............melatih diri untuk menjadi seorang modal insan.

Sepertimana yang cikgu kita telah beritahu berkali-kali bahawa insan yang cemerlang bukan sahaja pandai menjawab kertas soalan dan mendapat keputusan yang gempak.Tetapi pelajar yang BENAR-BENAR CEMERLANG adalah mereka yang pandai berfikir dan bijak mengutarakan pendapat.

Bahas inilah platform yang terbaik kepada para peserta.Jujur saya katakan,saya pernah menyertai pertandingan pidato,pertandingan bercerita,choral speaking dan pernah satu ketika dahulu drama namun saya tidak pernah lagi menyertai pertandingan bahas.

Syukur,saya telah diberi amanat oleh pihak sekolah untuk mewakili pelajar PraU didalam pertandingan bahas Bahasa Inggeris.Percayalah,hati ini cukup berdebar2 ketika menyertai pertandingan yang menyaksikan pasukan kita menang didalam pusingan pertama tetapi KALAH BERMARUAH  di pusingan kedua.Aha, bukan calang2 sekolah yang mengalahkan kita.

Jadi, kepada adik2 sekalian mahupun rakan2 seperjuangan, peluang sebegini akan datang kembali.Apabila tiba masanya, rentaplah peluang itu dan alamilah sendiri perasaan diatas pentas dimana anda berpeluang mematahkan hujah lawan dengan fakta bukannya auta.Anda ingin cemerlang bukan?Bahas memberi anda peluang yang cukup luas.

Disini saya sertakan 3 keping gambar kumpulan bahas yang mewakili sekolah kita di peringkat negeri. Senang kerja saya masukkan kesemua gambar mereka dalam satu entri.hehe. Kalau terserempak mereka di sekolah apa lagi, suruhlah mereka kongsi pengalaman debat untuk info bersama!! *diva sungguh*

PASUKAN DEBAT BAHASA MELAYU

PASUKAN DEBAT BAHASA TAMIL..NO 2 KOT!!

INILAH PASUKAN SAYA.DEBAT BAHASA INGGERIS.

OWH YA...kesemua pelajar diatas ialah pelajar PraU kita memandangkan pertandingan itu tidak melibatkan penyertaan pelajar arus perdana.Seronok semua pakai kot.Macam YB aha!!!

Semoga berjaya SEMUA.rawr~~

1 comment:

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Dijemput pasukan bahas Bahasa Melayu sekolah Saudara/Saudari untuk menyertai bengkel bahas pada hari Sabtu, 26 Januari 2013 bertempat di Bandar Baru Bangi,Selangor. Untuk maklumat lanjut, bolehlah merujuk blog http://belajardebat.blogspot.com

Terima kasih.