THE BEST THING ABOUT LIFE IS LEARNING.

Friday 20 July 2012

PERUBAHAN DAN TRANSFORMASI.

Salam 1 Malaysia to all.

Apa khabar anda semua.Saya tertarik untuk menulis entri berkenaan dengan hal ehwal semasa yang berkait rapat dengan PraUniversiti.Ada 2 berita yang bakal diingatkan kembali kepada semua.Mungkin ada diantara kita yang sudah pun mengetahui akan berita tersebut melalui media massa.Aha,bagi yang tak tau lagi,inilah masa anda untuk mengikuti perkembangan terkini di Malaysia...hehehehe.

Baiklah perkataan transformasi dan perubahan ini sememangnya berkait rapat.Cuma jika dibandingkan, transformasi membawa kepada perubahan yang lebih besar skopnya.Pendek kata lebih HOLLISTIK. *bukan mistik tau*


Berita 1





Berita yang pertama adalah berkenaan dengan penjenamaan semula tingkatan enam a.k.a form six.Pengumuman ini telah dibuat oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin (gambar diatas)  merangkap Menteri Pendidikan negara.Kenyataan beliau telah dibuat di Yogjakarta Indonesia baru-baru ini.Menurut beliau, antara langkah yang terkandung didalam penjenamaan semula tingkatan enam ialah dengan memisahkan pelajar berkenaan dengan pelajar biasa dan menempatkan mereka di pusat pengajian khas tingkatan enam. Beliau juga turut menyentuh aspek pakaian yang mungkin akan diubah.

Syukur, kerana tingakatan enam mendapat perhatian yang cukup teliti dari Menteri Pendidikan.Diharapkan agar perubahan itu dapat dilaksanakan dengan baik dan teratur demi menjamin keselesaan semua pihak khususnya pelajar tingkatan enam yang sentiasa berdaya saing bagi memastikan negara dipenuhi dengan golongan belia yang kompetitif dan inovatif sesuai dengan aspirasi 2020. Untuk pengetahuan semua, tingkatan enam juga kini mempunyai seramai 86 ribu orang pelajar berbanding dengan 26 ribu pelajar di matrikulasi. Satu angka yang cukup hebat maka transformasinya juga perlulah hebat. :)

Berita 2






Berita yang kedua ini merupakan satu perubahan yang perlu diambil serius oleh pelajar tingkatan enam.Menurut Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin (gambar diatas)  pelajar STPM yang mendapat pointer sebanyak 2.8 keatas akan diberi tempat di universiti dengan satu syarat iaitu mereka mestilah menerima bidang yang ditawarkan.Beliau juga turut berkata bahawa kini telah ramai pelajar yang mendapat keputusan yang cemerlang terutamanya 4.0.Justeru itu, piawaian masuk ke peringkat universiti kini telah pun dipertingkatkan dari 2.0 ke 2.8. Walaubagaimanapun, masih terdapat institusi pendidikan yang boleh dimasuki oleh pelajar yang kurang bernasib baik.

Jadi rakan-rakan sekalian, kita kenalah berusaha keras dari sekarang bagi memastikan tempat kita di Universiti terkunci rapi dan reserved hanya untuk kita. Pastikan pointer kita tinggi agar senang perjalanan kita ke Universiti kelak.

Kesimpulannya


Berusaha keras.Itulah sahaja yang mampu saya katakan.Tingkatan enam telah berjaya melahirkan ramai graduan yang berjaya dan kita selaku pelajar tingkatan enam mestilah sentiasa bersaing sesama sediri agar diri berjaya mendapat gelaran mahasiswa dan mahasiswi.Nah, gambar yang terakhir sesuai dengan kesimpulan kita pada hari ini.


Adios amigos.


No comments: