THE BEST THING ABOUT LIFE IS LEARNING.

Wednesday 7 December 2011

MARI KITA BANGKIT UNTUK BERJAYA

Assalamualaikum WBT dan salam 1 Malaysia semua.Semoga para pembaca blog ini berada dalam keadaan yang sihat.Sudah pasti cuti dapat membantu kita melepaskan stress di kepala.haha.Baiklah,saya akan menulis entri yang berkisarkan pada motivasi pelajar.Walaupun saya bukan Dr Fadzilah Kamsah, tetapi muka saya seiras beliau.hahaha.

HENDAK SERIBU DAYA TAK HENDAK SERIBU DALIH.

Pepatah Melayu ini amat sinonim dengan kita semua.Mari kita dalami apa sebenarnya erti pepatah ini.Mengikut tafsiran saya, pepatah ini mengatakan jika seseorang itu menginginkan sesuatu maka dia akan berusaha sedaya upaya untuk merealisasikan impiannya.Biarkan gunung dia daki,lautan api yang menyala sanggup dia selami,asalkan hasratnya menjadi satu realiti.

Sebaliknya,jika seseorang itu tidak berminat untuk memperoleh sesuatu maka dia akan mencari seribu satu alasan bagi menerangkan kenapa dia tidak mungkin dapat memperolehi perkara yang diidamkan.

Jadi,sebagai seorang pelajar Pra-U kita kena pastikan matlamat kita untuk menjejakkan kaki ke gerbang universiti menjadi satu kepastian dan bukannya angan-angan Mat Jenin. Kita kena pastikan bahawa  kita adalah HARIMAU dan bukannya ANAK KUCING.Apa kaitannya?

Ngauman seekor harimau mampu menggegarkan hutan belantara manakala bunyi seekor anak kucing tidak langsung ketakutan walaupun kedengaran oleh anak tikus.Ngauman disini melambangkan USAHA kita dalam mencapai cita-cita.

Akhir kata, saya berharap agar semua pelajar khususnya di SMKTBT menguatkan azam dan jangan sesekali berputus asa! Mari kita gegarkan dewan sekolah dengan ilmu yang tersemat di dada apabila menjelang hari pertarungan yakni STPM.Semoga berjaya kalian semua.

p/s :Peribahasa diatas bolehlah ditukarkan kepada 
HENDAK SERIBU DAYA,MAHU SERIBU CARA.

four flat dalam genggaman!


       .

No comments: